Vanliga frågor

Vanliga frågor och svar



Q.   Jag planerar att bygga till något eller förändra bostadsrätten. Vad gäller?


Här på hemsidan under "dokument"  finns mer information under fliken "Renovering".



Q.   Hur ser ansvarsfördelningen ut när man bor i en bostadsrätt, mellan bostadsrättshavaren  och föreningen?


Ibland undrar man vem som ansvarar för vad när det gäller underhåll av bostadsrätten. Här ger HSB svar på många av frågorna. Hittar du inte svar på din fråga här - kontakta styrelsen.



Q.     Min inbyggda toalett på nedervåningen står och rinner eller tycks vara något problem med. Vad gör jag?


Detta är ditt ansvar som bostadsrättsinnehavare men föreningen har reservdelar till toaletterna och kan oftast hjälpa till att lösa problemet. Hör av dig till styrelsen.


Q.     Jag vill hyra ut min bostad i andrahand, hur gör jag?


Du behöver styrelsens godkännande innan du hyr ut din bostad i andrahand. Kontakta alltid styrelsen innan och uppge skäl, tidperiod och till vem du avser hyra ut din bostad till. I stadgarna kan du läsa mer om vilka regler som gäller. Skriv alltid ett avtal med hyresgästen. 


Hjälp vid problem som åligger bostadsrättsinnehavaren ansvar:

Du ska själv anlita hjälp om det inte berör bostadsrättsföreningens ansvarsområde. Till exempel skadedjur och lås på ytterdörrar. Nedanhar vi samlat lite kontaktuppgifter som kan vara bra att ha.


  • Anticimex - 08-517 634 00
  • Farsta Lås - 08-604 5050
  • Grannsamverkan - 08-410 21 01
  • Hus- & Villaträdgårdar - 08-865060
  • Comhem - 0771-55 00 00
  • Telia - 90200
  • Ellevio - Felanmälan/strömavbrot - 020-44 11 00
  • Eljour (dygnet runt) - 08-31 80 60
  • Svanströms EL & VVS jour (dygnet runt) - 0200-43 85 87